• gorgan
  • 1396/12/4
  • 01732129597
  • gorgan, iran
news-details
علمی و پزشکی

⭕️درد دنبالچه ✨مهم‌ترین عامل در بروز درد دنبالچه مربوط به نیمه‌ دررفتگی‌های استخوان دنبالچه و نداشتن ثبات این استخوان و حرکت بیش‌ از حد آن است. معمولا درد در این ناحیه به جایی انتشار نمی‌یابد اما گاهی با کمردرد یا درد باسن و کشاله ران همراه می‌شود و با نشستن یا بلند شدن از حالت نشسته افزایش می‌یابد. گاهی هم ممکن است بدون سابقه آسیب، فرد در پی مسافرت‌های مکرر به‌خصوص با وسایل نقلیه عمومی در این ناحیه احساس درد کند. ✨از دیگر عوامل موثر در بروز این درد، چاقی است. افزایش شاخص توده بدنی، بروز درد دنبالچه را تا ۱۰ برابر افزایش می‌دهد و این مساله ممکن است به علت کاهش چرخش لگن درحال نشستن باشد. ✨ درمان این بیماری طیف وسیعی از درمان‌ها شامل درمان‌های دارویی، فیزیوتراپی و حتی جراحی را شامل می‌شود. ✨علایم درد دنبالچه. ✨درد شدید و ناگهانی وقتی بیمار از حالت نشسته بلند می شود. منشا این درد به علت عملکرد عضلاتی است که به دنبالچه چسبیده اند و موقع برخاستن منقبض شده و دنبالچه را حرکت می دهند. ✨گاهی اوقات بیمار بر اثر نشستن روی محل سفت درد ندارد و درد در موقع نشستن روی محل نرم بوجود میاید.در این بیماران دنبالچه قابلیت تحرک زیادی دارد. ✨ در حالت معمول در هنگام نشستن روی زمین، تماس زمین با دو استخوان در دو طرف و زیر لگن به نام ایسکیوم است. ✨ در موقع نشستن روی محل نرم، به عوض اینکه نیروی از محل نشستن مستقیما به لگن خاصره وارد شود به دنبالچه وارد میشود و اگر دنبالچه فرد قابلیت حرکت زیاد داشته باشد بر اثر فشار محل نشستن حرکت کرده و این حرکت موجب درد می شود. ✨ درد در موقع اجابت مزاج. ✨وقتی بیمار در حالت نشسته به پشت لم می دهد درد بیشتر می شود و بیمار ترجیح می دهد در موقع نشستن بیشتر به جلو خم شود. علت اینست که موقع لم دادن به عقب فشار بیشتری به استخوان دنبالچه وارد می شود. ✨درد عمقی که ممکن است همیشه در ناحیه دنبالچه احساس شود. ✨فشار با انگشت به ناحیه دنبالچه دردناک است. ✨ درد ممکن است به ران ها تیر بکشد. ✨ درد ممکن است در حین عادت ماهانه افزایش یابد. ✨ممکن است فرد احساس کند محل نشستن وی ناپایدار است. ✨اگر بیماری مدت طولانی ادامه یابد بیمار ممکن است به علت ترس از نشستن و به علت ایستادن طولانی دچار درد در کف پاها شود. بیمار ممکن است به علت بد نشستن روی صندلی (برای کاهش دادن درد دنبالچه) دچار کمر درد شود. ✨ورزش میتواند با کار کردن روی عضلات دور لگن ،کمر،شکم ،پاها باعث شود که درد در مفصل کمتر شود. ادامه دارد👇👇 آسیب دیدگی های دنبالچه اغلب درد شدیدی را به همراه دارند، بنابراین مراقبت های خانگی برای کنترل درد استخوان دنبالچه و جلوگیری از التهاب بیشتر دنبالچه مورد استفاده قرار می گیرند. ✨از نشستن به مدت طولانی خودداری کنید. وقتی مجبور به نشستن روی یک سطح سفت هستید، بر روی یکی از طرفین باسن خود بنشینید.همچنین، به جلو خم شوید و وزن بدن خود را از روی دنبالچه بردارید. ✨برای درد دنبالچه ناشی از صدمه، در چند روز اول پس از آسیب دیدگی روزی چهار بار به مدت 15 تا 20 دقیقه روی ناحیه دنبالچه خود کمپرس یخ قرار دهید. ✨می توانید یک بالشت زیر باسنی خریداری کنید و بر روی آن بنشینید. این بالشت در قسمت میانی خود سوراخی دارد که از تماس استخوان دنبالچه با سطوح صاف و تشدید درد دنبالچه جلوگیری می کند. ✨برای جلوگیری از یبوست غذاهای سرشار از فیبر بخورید.

پست ها مرتبط